اغلب ما در مسیر کاهش وزن به بن بست می رسیم

راه حل توقف کاهش وزن چیست ؟
ماهور نبوی نژاد

وقتی برای اولین بار رژیم لاغری و تصمیم به کاهش وزن می گیرید، همه چیز خوب پیش می رود اما بعد از مدتی بعد دچار توقفی آزاردهنده می شود و دیگر عددهای روی ترازو خوشحال کننده نیستند چون  هنگام کاهش وزن بدن شما با آن مبارزه می‌کند. گاهی نیز ممکن است در ابتدا به سرعت وزن کم کنید و سپس این روند کند یا متوقف شود. من در این مقاله به تعدادی از مهمترین علل آن و راه کاربردی برای مبارزه با آن اشاره می‌کنم.

کاهش وزن

1- شاید در حال وزن کم کردن هستید ولی متوجه آن نیستید

اگر فکر می‌کنید که به فاز ثابت کاهش وزن رسیده‌اید و دیگر وزن کم نمی‌کنید، کمی صبر داشته باشید و نترسید. ممکن است که عقربه ترازو کم شدن وزن را نشان ندهد ولی این به معنای کم نشدن میزان چربی بدن نیست. وزن بدن همیشه در حال نوسان است و بستگی به نوع غذایی دارد که شما میل می‌کنید؛ در خانم‌ها سطح هورمون‌های خونی هم در تعیین وزن نقش دارد. از سمت دیگر اگر ورزش می‌کنید همزمان با از دست دادن چربی ممکن است که ماهیچه جایگزین آن شود.

اگر دوست دارید که دقت بیشتری را بر روی کنترل وزن خود داشته باشید می‌توانید به جای استفاده از ترازو دور کمر خود را اندازه گیری کنید یا ماهی یکبار درصد چربی بدن خود را با دستگاه اندازه گیری ترکیب بدن اندازه بگیرید. روش ساده دیگر مقایسه شکل بدن خود در آینه است که هیچ وقت دروغ نمی‌گوید!

2- آگاهی از نوع و میزان غذایی که می‌خورید، ندارید.

آگاه بودن از نوع و انرژی هر غذا از مهمترین اصول کاهش وزن است. بسیاری از افراد هیچ ایده‌ای نسبت به میزان انرژی دریافتی ازغذایی که میل می‌کنند را ندارند. به این منظور و برای افزایش آگاهی خود حتما مطالعه و از کارشناسان رژیم درمانی کمک بگیرید.

3- مقدار کافی غذای پروتئینی میل نمی‌کنید

پروتئین به یقین مهمترین ماده مغذی برای وزن کم کردن است. مصرف پروتئین به میزان 25 تا 30 درصد از انرژی روزانه باعث افزایش سوخت و ساز بیشتر بدن در روز شده و همچنین با ایجاد حس سیری باعث می‌شود تا چندصد کالری در روز کمتر از غذا دریافت کنید.

مصرف کافی پروتئین همینطور سبب کاهش اشتها به سمت تنقلات است. بهترین زمان برای دریافت پروتئین بیشتردر وعده صبحانه است که تا ساعات زیادی شما را سیر نگه می‌دارد. از همه مهمتر خودرن میزان مورد نیاز غذاهای پروتئینی در زمان کاهش وزن از تحلیل عضلات جلوگیری می‌کند.

5-غذاهای پر فیبر و کامل میل نمی‌کنید

کیفیت غذا همان میزان دارای اهمیت است که کمیت آن. خوردن غذاهای سالم و با فیبر بالا باعث بهبود سلامت و کنترل اشتهای شما است. از سمت دیگر غذاهای فرآوری شده که حتی با تبلیغ غذای سالم به فروش می‌رسند زیاد مفید نیستند. تا می‌توانید از مواد غزایی تازه استفاده و در منزل غذا تهیه کنید.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها