برنج قهوه‌ای، مفید برای سلامتی
مسعود عیسی نژاد

برنج قهوه‌ای یک ماده غذایی  است که در رژیم‌های غذایی سالم زیاد معرفی‌ می‌شود. تفاوت برنج قهوه‌ای و برنج سفید در آن است که که کمتر روی آن فرآوری می‌شود و پوست غلات برنج از آن جدا نمی‌شود. برای تولید برنج قهوه‌ای فقط لایه بسیار سخت خارج از آن جدا می‌شود و سایر قسمت‌های برنج دست نخورده می‌ماند که در نتیجه آن مواد مغذی آن کمتر آسیب دیده و در محصول نهایی حفظ می‌شود. اما با این حال بسیاری از افراد فواید برنج قهوه‌ای را نمی‌شناسند و آن را نیز جز مود غذایی کربوهیدراتی بدون خواص غذایی تقسیم بندی می‌کند.

در این مطلب نگاهی‌ انداخته شده به فواید تائید شده برنج قهوه‌ای برای سلامتی و پاسخی به این سوال که آیا می‌توان برنج قهوه‌ای خورد یا نه پاسخ داده شده است.

برنج قهوه‌ای به طرز شگفت آوری پر خاصیت است

اگرچه که برنج قهوه‌ای یک غذایی ساده است خواص تغذیه بسیار خوبی‌ دارد. در مقایسه با برنج سفید حاوی دو برابر فیبر است و همینطور مواد مغذی مفید زیادی دارد. در یک فنجان برنج قهوه‌ای پخته می‌توان 200  کالری انرژی، ۳۳ گرم کربوهیدرات، ۴ گرم پروتئین، ویتامین خانواده b، آهن، منیزیوم، فسفر و روی شناسایی کرد. برنج قهوه‌ای همینطور منبع بسیار خوبی‌ از فولات است.  تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف یک فنجان برنج قهوه‌ای نیاز روزانه به منیزیوم را تامین می‌کند که برای حفظ سلامت استخوان بسیار مهم است.

آیا برنح قهوه‌ای برای کاهش وزن مفید است؟

جایگزین کردن غلات تصفیه شده و بدون فیبر با مواد غذایی با فیبر بالا مثل برنج قهوه‌ای به کاهش وزن کمک می‌کند. غلات تصفیه شده مثل برنج سفید و پاستا و نان سفید فیبر بسیار پایین دارند و همین طور مواد مغذی نسبتا کم. فیبر برای سلامتی و کاهش وزن بسیار مهم است، فیبر کافی‌ در رژیم غذایی فرد را برای مدت زمان طولانی سیر نگاه می‌دارد و در نتیجه آن خوردن غذا و میزان دریافت کالری روزانه فرد کم می‌شود. در یک مطالعه بزرگ آماری نشان داده شده افرادی که لاغرتر هستند معمولا مصرف فیبر بیشتری در مقایسه با افراد چاق دارند.

می‌تواند برای قلب مفید باشد

برنج قهوه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهد. علاوه بر آن که برنج قهوه‌ای منبع غذایی بسیار خوبی‌ از فیبر است که اثر آن روی سلامت قلب به اثبات رسیده است. این ماده غذایی حاوی ترکیباتی به نام لیگانن است که به کاهش خطر بروز بیماریهای قلبی می‌انجامد. قزهی حاوی لیگانن کلسترل خون را کاهش می‌دهند و همینطور به کنترل فشار خون کمک میکنند که دو عامل مهم افزایش ریسک ابتلا به بیماری قلبی است.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها