برای طول عمر بیشتر و معده شادتر، فیبر بخورید - تولینک

برای طول عمر بیشتر و معده شادتر، فیبر بخورید
مسعود عیسی نژاد

در بین افرادی که رژیم غذایی  خاصی را دنبال می‌کنند معمولا اغلب توجه به مواد غذایی مثل شکر، پروتئین، و محدود کردن کالری است، اما یک بخش بسیار مهم از رژیم غذایی که در بسیاری از موارد فراموش می‌شود، مصرف کافی فیبر است.

محققین بر این باور هستند که مصرف فیبر کافی‌ برای سلامت بسیار ضروری است. توصیه متخصصین تغذیه آن است که زنان باید در حدود ۲۵ گرم و مردان ۳۰ گرم فیبر در روز مصرف کنند. فیبر دارای اهمیت زیاد در رژیم غذایی است و برای حفظ سلامتی ضروری است. فیبر برای سلامت از جهات مختلفی مهم است. در درجه اول فیبر برای هضم و جذب غذا و فعالت دستگاه گوارش مهم است، اما به نظر می‌رسد که اثر مثبت فیبر برای بدن بسیار بیشتر است.

در ادامه این مطلب به تازه‌ترین یافته‌ علمی‌ در مورد فیبر و اینکه چرا باید حتما به مصرف کافی‌ فیبر توجه شود پرداخته شده است.

در باره فیبر چه می‌دانیم

مطالعات علمی‌ زیادی مصرف فیبر را با افزایش طول عمر و سلامتی در ارتباط می‌دانند. اولین بار این موضوع توجه محققین را این گونه جلب کرد که کشورهایی که فیبر غذایی بیشتری مصرف می‌کنند از منبع غذایی مثل سبزیجات کمتر مریض می‌شوند و طول عمر بیشتری نیز دارند. همین موضوع در مورد کشور ژاپن نیز مشاهده شده است که مردم آن دریافت فیبر بالاتری دارند.

اخیرا دانشمندان به دنبال رابطه معنی‌ دار بین مصرف فیبر و سلامتی و طول عمر دریافتند که این اثر می‌تواند در میکروبهای درون دستگاه گوارش مرتبط شود. میزان کافی‌ فیبر در رژیم غذایی سبب رشد این باکتریها و افزایش فعالیت آنها می‌شود. هر چه باکتریهای مفید بیشتر باشند موکوز بیشتری لایه داخلی‌ دستگاه گوارش را می‌پوشانند که یک سد مهم در برابر مواد  اسیب رسان و بیماری‌زا است

نکته بسیار مهم در مورد باکتریهای موجود در دستگاه گوارش آن است که ترکیب و تعداد آنها با عوض شدن هر فصل، هفته  یا هر وعده غذایی می‌تواند تغییر کند و در نتیجه بسیار مهم است که به دریافت کافی‌ فیبر روزانه توجه کنید. 

چگونه دریافت فیبر خود را به بالاترین سطح برسانیم

سوال مهم آن است که چگونه می‌توانیم مصرف فیبر غذایی را افزایش دهیم و از جهت دیگر نگران آن نباشیم که به یبوست دچار شویم. یک نکته مهم آن است که در کل دو نوع از فیبر غذایی وجود دارد، فیبر محلول و فیبر نامحلول و هر دو برای سلامتی بدن مفید و ضروری هستند. مصرف هر دو نوع فیبر کلید مهم در پیشگیری از یبوست  است.

اگر میخواهید که عملکرد باکتریهای درون دستگاه گوارش خود را بهبود دهید و از بیمار شدن بدن خود را محافظت کنید به نکات زیر توجه کنید:

میو و سبزی دوست همیشگی‌ شما هستند

فیبر به صورت طبیعی در میوه و سزیجات وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که مصرف میوه و سبزیجات به هیچ وجه نمی‌تواند آسیبی به شما برساند پس در رساندن آنها به بدن خود سخاوتمند باشید.

در هر فصل بر اساس همان دوره غذا بخورید

سعی‌ کنید که از میوها و سبزیجات تازه هر فصل در همان دوره بیشتر مصرف کنید و مصرف مواد غذایی بسته بندی شده و حاوی مواد نگاه دارند را کاهش دهید.

غذای فرآوری شده معمولا یعنی‌ فیبر کم

غذاهای تصفیه شده معمولا بدون پوست غلات هستند و در نتیجه فیبر کمتری دارند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به نان وپاستای سفید اشاره کرد. از خریدن و یا تهیه آب میوه پرهیز کنید چرا که فیبر را از غذا خارج می‌کند، به جای آن کل میوه را به صورت اسموتی میل کنید.

,

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها