حتی یک جلسه مدیتیشن هم برای سلامت قلب و ذهن مفید است - تولینک

حتی یک جلسه مدیتیشن هم برای سلامت قلب و ذهن مفید است
مسعود عیسی نژاد

اضطراب و استرس می‌تواند روی کیفیت زندگی‌ اثر بسیار منفی‌ داشته باشد. این هیولای ذهنی به میلیون‌ها نفر در روز آسیب بلند مدت می‌رساند. در جستجوی روش‌های مقابله با استرس محققین اخیرا در مورد اثر یک ساعت جلسه تمرینی مدیتیشن و یا همان تمدد اعصاب را روی کاهش استرس مطالعه کردند.

نتایج تحقیقات اخیر روی تعدادی از افراد نشان داده است که یک ساعت تمدد ذهن می‌تواند نتایج منفی‌ استرس روی ذهن و جسم را کاهش دهد. در یک دهه گذشته توجه زیادی به این روش درمانی شده و به عنوان یک تکنیک آرام بخش ذهنی  پیشرفت کرده است و برخی‌ محققین عقیده دارند که مدیتیشن می‌توند سلامت قلب و عروق را نیز بهبود بخشد. مطالعات زیادی در گذشته نشان داده است که شرکت در جلسات تمدد ذهنی برای چند هفته به سلامت فرد کمک زیادی می‌کند اما به نظر می‌رسد که حتی یک جلسه نیز می‌تواند موثر واقع شود. اگرچه که نتایج این تحقیقات هنوز محدود است اما امید بخش به نظر می‌رسد. در ادامه به فواید مدیتیشن پرداخته شده است که دانستن آنها کمک بزرگی به پیشرت سلامت جسمی‌ و ذهنی‌ خواهد کرد.

چگونه مدیتیشن به سلامت قلبی کمک می‌کند

امروزه تعداد زیادی از بالغین در مراجعه به پزشک  به داشتن میزان زیاد استرس و اضطراب اشاره می‌کنند. بر طبق آخرین آمار منتشر شده در حدود ۲۰ درصد از افراد بالغ حداقل یک بار در هفته حالتی از اضطراب را تجربه کرده و درصد بالایی از افراد نیز به صورت مزمن به اضطراب و افسردگی دچار هستند.

واکنش افراد به اضطراب و استرس متفاوت از یکدیگر است اما مواجهه با میزان زیاد استرس می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود، کلسترول خون را بالا می‌برد، و از سوی دیگر این گروه از افراد معمولا میزان فعالیت بدنی کمتری دارند و همینطور رژیم غذایی سالمی را دنبال نمی‌کنند. در مجموع این عوامل سبب افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی می‌شود.

اما انجام تمرینات و شرکت در جلسات مدیتیشن یا تمدد ذهنی‌ کمک زیادی به کنترل اضطراب و استرس می‌کند. این روش درمانی همچنین می‌تواند عملکرد دستگاه ایمنی را بهبود بخشد، و میزان التهابات مزمن را کاهش دهد. نکته جالب دیگر این است که شرکت در کلاسهای گروهی تمدد اعصاب می‌تواند کمک زیادی به کاهش حس تنهایی و افزایش قدرت خواستن کند.

آیا مدیتیشن به کنترل استرس مزمن کمک می‌کند؟

اگرچه که نتایج تحقیقات هنوز محدود است اما امید بخش به نظر می‌رسد. محققین عقیده دارند که شاید یک جلسه تمرن اثر طولانی‌ مدت نداشته باشد اما می‌تواند شاخصه سلامتی را بهبود بخشد. توصیه به افرادی که احساس اضطراب و افسردگی دارند آن است که با روش‌های مدیتیشن و تمدد ذهن و جسم آشنا شوند و هفته‌ای یک بار آن را برای مدت یک ساعت تمرین کنند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها