راهکارهایی برای کمک به خودتان بعد از مرگ یک دوست

کنار آمدن با مرگ یک دوست
تحریریه تولینک

وقتی یک دوست خوب را از دست می‌دهیم، هیچ کلمه‌ای وجود ندارد که بتواند جای خالی او در زندگی شما را پر کند. اگر مثل اکثر مردم باشید، ذهن شما به دنبال پاسخ یک سوال بی پاسخ خواهد گشت:«چرا؟» ولی همان طور که می‌دانید، جلوی مرگ را نمی‌توان گرفت.

با این که مطلع هستید که شما یا دوستانتان شکست ناپذیر نیستید، مرگ یک عزیز هیچ وقت آسان نیست. ممکن است از خود بپرسید:«چطور می‌توانم این اتفاق را تحمل کنم؟» یا «آیا زندگی من به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت؟» جواب هر دو سوال «بله» است. بله، ولی... شما تا ابد به خاطر حضوری که دوستتان در زندگی شما داشت تغییر خواهید کرد و این چیز بدی نیست. با هر از دست دادنی، تا ابد تغییر خواهید کرد. با این که الان حس متفاوتی دارید، زمانی خواهد رسید که قدردان حضور این شخص در زندگیتان خواهید بود.

 

۱-اطراف خود را با اشخاصی پر کنید که شما را حمایت می‌کنند.

برای گذر از این دوران سخت، به عزیزانتان نیاز خواهید داشت. ممکن است به دوستان، خانواده، معلم، یا هرکسی که از او شناخت دارید و به او اعتماد می‌کنید تکیه کنید. آن‌ها در سختی‌ها کنارتان خواهند بود و به شما یادآوری می‌کنند که انسان توانایی هستید.

 

۲-قبول کنید که هیچ پاسخی ندارید.

طبیعی است که بارها و بارها بپرسید:«چرا؟» متاسفانه برای این سوال، جوابی وجود ندارد. در زندگی، اتفاقات بد برای آدم‌های خوب می‌افتد و این مسئله مخصوصا وقتی شخصی در جوانی جان خود را از دست می‌دهد صادق است. بخشی از روند التیام یافتن، پیدا کردن راهی برای قبول کردن ناشناخته‌ها و سوال‌های بی پاسخ است.

 

۳-از خود مراقبت کنید.

در این دوران، مراقبت از خودتان شاید دشوار باشد. وقتی دنیای شما وارونه شده، کارهایی که پیش از این به نظر آسان می‌آمد سخت و پیچیده خواهند شد. حتی ممکن است خوردن و خوابیدن برایتان دشوار باشد. مراقبت از جسم، اولین قدم برای مراقبت از سلامت روانی و عاطفی شما است.

 

۴-عجله نکنید.

آرام بگیرید و نفس عمیق بکشید. نفس عمیق به تمدد اعصاب، کاهش استرس و تمرکز بیشتر شما کمک خواهد کرد. سعی کنید در لحظه زندگی کنید. زندگی در گذشته هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد و نگران آینده بودن نیز تاثیری روی گذشته ندارد. آرام آرام پیش بروید. به خود یادآوری کنید که باید تمام تمرکزتان را روی زمان حال بگذارید.

 

۵-به خودتان آرامش دهید.

آرامش دادن به خود، یعنی انجام کاری برای این که احساس بهتری داشته باشید. کارهای کوچک می‌توانند کمک کنند به آرامش برسید. می‌توانید در خانه کیک بپزید یا پتوی مورد علاقه خود را در آغوش بگیرید.

 

۶-کاری بکنید.

گاهی که احساس ناتوانی می‌کنید، بهترین کار پیدا کردن مشغولیت است. راهی برای تجلیل کردن از دوستتان پیدا کنید.

همان طور که می‌دانید، راه سریعی برای التیام درد وجود ندارد. ممکن است احساس کنید این درد هیچ وقت بهتر نخواهد شد و به نوعی، این مسئله حقیقت دارد. ولی زمانی خواهد رسید که مرور خاطرات، به جای اشک، لبخند به لب شما می‌آورد و خاطرات خوب جای خاطرات بد را می‌گیرند. زمانی خواهد رسید که به گذشته نگاه می‌کنید و قدردان حضور آن دوست در زندگیتان خواهید بود. زمانی خواهد رسید که می‌فهمید  عشق ورزیدن و از دست دادن آن، بهتر از تجربه نکردن عشق است.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها