چگونه استرس سخنرانی را کاهش دهیم؟
تحریریه تولینک

سخنران خوبی بودن، باعث بهبود موقعیت شغلی، زندگی اجتماعی و به طور کلی رضایت کاری شما خواهد شد. یک سخنران خوب می‌تواند تقریباً هر موضوعی را به یک موضوع مورد علاقه برای شنوندگان تبدیل کند. سخنرانی عمومی می‌تواند بسیار لذت بخش باشد، این امر باعث تقویت اعتماد به نفس شما می‌شود و انرژی مثبتی در شما به وجود می‌آورد. جلسه دفاع یا ارایه مقالات علمی از جمله سخنرانی هایی هستند که افراد با آنها روبه رو می‌شوند. اما مشکلات اصلی که بیشتر سخنرانان تجربه می‌کنند چیست و چه راه حل هایی از طرف روانشناسان پیشنهاد می‌شود؟

ترس‌هایی که عمدتا روبرو می‌شویم:

گلویم خشک می‌شود و قادر به حرف زدن نیستم، یادم می‌رود که درباره چه چیزی حرف می‌زدم، اگر نتوانم به سوالات حاضران پاسخ دهم چه می‌شود. ارائه من آنقدر بد باشد که ارتباطات شغلی و اجتماعیم را به خطر اندازد، از ایستادن جلوی جمع دچار اضطراب و ترس می‌شوم.

واکنش به سخنرانی عمومی با آرامش به جای ترس 

ما به هنگام سخنرانی به مقدار کمی اضطراب نیاز داریم. این باعث می‌شود که قدرت ما در به یادآوری مطالب افزایش یابد، سطح انرژی ما بالاتر رود و تمرکز ما برای ارائه مطالب بیشتر شود. مردم از یک سخنران بی حال و بی‌خیال زود خسته می‌شوند، پس می‌توان گفت که ما به تعادل مناسب بین هیجان و آرامش نیاز داریم. 

مکان ساکتی را پیدا کنید که بتوانید 10 تا 15 دقیقه بدون مزاحم در آنجا باشید. چشمانتان را ببندید و حواستان را روی دستانتان متمرکز کنید. احساس آن‌ها را به هنگام آرامش (ریلکس بودن) در ذهنتان تصوّر کنید. با گسترس آرامش، اجازه دهید ذهنتان کم‌کم به زمانی که شما کاملاً در آن احساس راحتی و آرامش می‌کردید برسد. مثلاً زمانی که در وان حمام خوابیده بودید یا موسیقی گوش می‌دادید یا حتی بعدازظهری با دوستان که می‌گفتید، می‌خندیدید و زمان خوشی داشتید. اکنون توجه خود را معطوف صفحه تلویزیون کنید و حس سخنرانی کردن به آن شکل را همراه با احساسات خوش قبلی تجربه کنید. چند لحظه این کار را ادامه دهید، انگار که دارید خواب می‌بینید. هنگامی که چند دقیقه از این حالت لذت بردید، چشمانتان را باز کنید و سرحالی و هوشیاری را در خود حس کنید. 

نحوه برخورد با سوالات سخت

  • قبل از شروع سخنرانی یا ارایه، از حضار درخواست کنید قبل از هر اظهارنظر یا پرسشی دست خود را بلند کنند و یا اعلام کنید که در پایان سخنرانی، وقتی را برای پرسش و پاسخ و اظهارنظر اختصاص خواهید داد.
  • اگر کسی شروع به ایجاد وقفه در سخنان شما کرد می‌توانید مودبانه توضیحات اولیه خود را به او یادآوری کنید. اغلب افراد به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهند.
  • بپذیرید که بعضی چیزها را نمی‌دانید و قول بدهید که برای آنان بیابید.
  • به حضار بگویید که به دلیل محدود بودن وقت اجازه دهند مطالبتان را به پایان برسانید و پس از سخنرانی چنانچه پرسشی داشتند نزد شما بیایند.

توصیه‌هایی عمومی

  • با حضار تماس چشمی برقرار کنید.
  • هر جا که مفید بود از تصاویر استفاده کنید. تصاویر، نمودارها و فیلم می‌تواند ارایه شما را به یاد ماندنی‌تر کند. 
  • جزواتی را بین حضار پخش کنید. آن‌ها آن را با خود خواهند برد و در آینده با دیدن آن به یاد سخنرانی شما می‌افتند. یادتان باشد که گرفتن یک چیز رایگان، حس خوبی در مردم به وجود می‌آورد. 
  • به هنگام سخنرانی، لحن صدای خود را تغییر دهید. هر کجا لازم بود صدایتان را بلند کنید و دوباره پائین بیاورید. صدای یکنواخت سخنران، به ویژه در سخنرانی‌های طولانی، برای حضار بسیار خسته کننده و ملال‌آور است.
  • از شوخ طبعی استفاده کنید. استفاده از شوخ طبعی به هنگام ارائه و به ویژه در ابتدای سخنرانی، به اصطلاح یخ جلسه را می‌شکند و فضای صمیمانه‌تری به وجود می‌آورد. البته توجه کنید که شوخی شما بجا و مناسب گفته شود و برای کسانی برخورنده نباشد.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها