درمان‌های ساده برای افسردگی
تحریریه تولینک

افسردگی ممکن است باعث درماندگی بسیاری شود، اما در کنار روان درمانی و در صورت لزوم دارو درمانی، می‌توان از روش هایی برای تغییر سبک زندگی‌ بهره برد و با افسردگی مقابله کرد.

۱. برنامه روزانه تدوین کنید. افسردگی ساختار زندگی‌ شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابرین بهتر است برای برگرداندن زندگی‌ به حالت عادی برای روز خود برنامه ساده اما منظمی داشته باشید.

۲. هدف گذاری کنید. وقتی‌ افسرده هستید حس می‌کنید هیچ کاری را نمی‌توانید به اتمام برسانید، بنابرین بهتر است با تعیین اهداف کوچک مثل ظرف شستن در هر روز، با این حس مبارزه کنید و با مرور زمان این اهداف را پیچیده کنید.

۳. ورزش کنید. ورزش کردن هم در کوتاه مدت با افزایش اندورفین در بدن باعث حس بهتر می‌شود و هم در بلند مدت به مغز کمک می‌کند بهتر فعالیت کند، با ورزش سنگین شروع نکنید حتی چند بار قدم زدن در هفته شروع خوبی است.

۴. غذای سالم بخورید. با اینکه هیچ غذای معجزه آسا برای مبارزه با افسردگی وجود ندارد ولی‌ رژیم غذای مناسب داشتن در راه درمان این بیماری مفید است و از پرخوری که در برخی‌ افراد افسرده ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کند، خوراکی های دارای امگا ۳ مثل ماهی‌ و دارای فولیک اسید مثل اسفناج و آواکادو را حتما در رژیم خود جای دهید.

۵. به اندازه کافی‌ بخوابید. افسردگی خواب افراد را دچار اختلال می‌کند ولی‌ اگر در ساعات مشخص به خواب بروید و بیدار شوید، در طول روز نخوابید و وسایلی‌ مثل کامپیوتر و تلویزیون را از اتاق خواب خود خارج کنید پیشرفت چشمگیری در نحوه خواب خود خواهید دید.

۶. مسئولیت بپذیرید. وقتی‌ دچار افسردگی هستید از کارها و مسئولیت‌ها گریزان هستید، ولی‌ مسئولیت داشتن در زندگی‌ روزانه به حفظ حس قابل بودن فرد کمک می‌کند.

۷. افکار منفی‌ را دور نگاه دارید. کار اصلی‌ در مقابل با افسردگی در فکر شما خواهد بود، بنابرین منطقی‌ با افکار منفی‌ مقابله کنید و اجازه رشد این افکار را ندهید.

۸. قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید. ممکن است برخی‌ مکمل‌ها با داروهایی که استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد و افسردگی شما را تشدید کند.

۹. کاری جدید انجام دهید. به موزه بروید، کتابی‌ بخرید و در پارک آن را بخوانید. وقتی‌ خود را با انجام دادن کاری جدید به چالش می‌کشید، در بیوشیمی مغز تغییرات مثبتی رخ می‌دهد و میزان دوپامین بالا می‌رود.

۱۰. سعی‌ کنید تفریح داشته باشید. حتی اگر کارهایی که قبلا از آنها لذت می‌بردید برایتان جذاب نیستند، آنها را رها نکنید شما باید دوباره یاد بگیرید تفریح کنید.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها