دانستنی‌های مهم برای یک برنامه کاهش وزن
مسعود عیسی نژاد

بن بست در کاهش وزن، تجربه مشترک بسیاری از ماست، اغلب هم سعی می‌کنیم در همان مراحل اولیه افزایش وزن، با رعایت نکات ریز این مشکل را کنترل کنیم ولی همیشه موفقی نیستیم. برای داشتن یک برنامه کاهش وزن درست باید نکات ساده‌ای را یاد بگیرید و اجرا کنید. این نکات را برای خوش اندام بودن به خاطر بسپارید.

 میزان کالری که می‌خورید را دست کم نگیرید.

آیا واقعا میزان کالری که دریافت می‌کنید را محاسبه می‌کنید. به یاد داشته باشید که حتی یک غذای کم کالری مثلا با ۲۵ کالری در طول روز اگر اینجا و آنجا خورده شود، می‌تواند روی کالری دریافتی شما در طول روز اثر زیادی بگذارد. پس تمام میان وعده‌های که می‌خورید، ناخنک‌هایی که می‌زنید و نوع تهیه غذا، همه و همه در کل کالری دریافتی موثر است. پس کالری واقعی‌ که دریافت می‌کنید می‌تواند از چیزی که گمان می‌کنید، واقعا بیشتر باشد.

این یک باور غلط است که خوردن غذای سالم باعث کاهش وزن می‌‌شود.

نتیجه مطالعات نشان داده، افراد زیادی  فکر می‌کنند غذای سالم را بیشتر می‌توانند بخورند. در یک مطالعه ثابت شد اگر روی یک ماده غذایی برچسب ارگانیک خورده باشد، فرد در رژیم غذای مصرف زیادتری از آن خواهد داشت. پس میان وعده سالمی‌ که می‌خورید، ممکن است برابر باشد با افزایش ناسالم وزن.

برای حل این مشکل از خواندن تبلیغات و برچسب روی این محصولات دست بردارید و برچسب مربوط به اطلاعات تغذیه را مطلع کنید.

در برخی مواد غذایی مورد علاقه شما می‌تواند حاوی مواد ناسالم باشد که روی میزان کالری دریافتی شما اثر می‌گذرد. همیشه به جزئیات غذایی که می‌خورید به ویژه میزان قند و چربی‌ آن توجه کنید.

دست از زیاد نشستن بردارید،  میزان کالری مصرفی بدن در زمان نشستن و دراز کشیدن بسیار پایین است.

میزان تحرک  خود را در طول روز زیاد کنید. این راه می‌تواند مصرف انرژی در بدن را در حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. اگر در سر کار فقط پشت میز نشسته و در منزل روی مبل استراحت کنید، مصرف انرژی‌ شما در حداقل خواهد بود.

برای لاغر شدن و مبارزه با این مشکل میزان کالری راکه در طول روز می‌سوزانید باید افزایش دهید. چطور؟ اگر پشت میزنشین هستید، هر یک ساعت یک بار از روی صندلی بلند شوید و ۱۰ دقیقه راه بروید؛ حرکت کششی انجام دهید  یا از پله به طبقات مختلف ساختمان بروید. در زمان تماشای تلویزیون در منزل به جای لم دادن روی مبل می‌توانید جارو بزنید، ظرف بشوئید، لباس اتو بزنید  یا حتی گرد گیری کنید.

ورزش کردن بهانه بیشتر خوردن نیست.

بسیار  شایع هست که بعد از ورزش اشتها شما چند برابر می‌شود و میل به خوردن بیشتر خواهید داشت. از مهمترین اشتباهات در زمان کاهش وزن این است که یک میان وعده اضافی به رژیم خود اضافه کنید؛ به نحوی به خود جایزه دهید چون ورزش کرده‌اید. اما این نوع از خوردن موجب افزایش وزن می‌شود.

در برنامه غذا خود میان وعده سالم و کم کالری انتخاب کنید که بعد از ورزش میل کنید. یک وعده پر پروتئین با کربوهیدرات کم انتخاب کنید تا اشتها شما کم شده و احساس سیری کنید، این امر به برگردندان مواد مغذی که در طول ورزش از دست داده‌اید، کمک می‌کند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها