۶ علت رایج داشتن شکم چاق را بدانید

پیشگیری از چاقی شکم سخت نیست
مسعود عیسی نژاد

چاقی موضعی در ناحیه شکم برای سلامت  بسیار خطرناک است و علاوه بر آن تناسب اندام شما را به هم می‌زند. چاقی شکمی خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. این نوع از چربی‌ در اطراف کبد و سایر ارگان‌ها جمع می‌شود. وجود چربی‌ در ناحیه شکم حتی در افراد با وزن نرمال نشان دهنده وجود خطر است. ما ۶ تا از مهمترین علل بروز چاقی شکمی را در این مقاله به شما گوشزد می‌کنیم.

۱- غذا و نوشیدنی‌های پر شکر

اکثر افراد بیشتر از آن چه که تصور می‌‌کنند در روز قند می‌خورند. غذاهای پر شکر مثل کیک و شکلات است و همینطور مافین و بستنی. چای یا قهوه با شکر هم از مضرترین خوراکی‌هاست؛ تحقیقات  ارتباط قوی بین مصرف شکر و چاقی شکمی را تایید کردند، این می‌تواند به علت وجود فراکتوز زیاد موجود در شکر باشد. نوشیدنی‌های گاز دار  یا سایر نوشیدنی‌های صنعتی‌ حاوی میزان بسیار زیاد قند هستند

در کل شما باید از دریافت کالری از نوشیدنی پرهیز کنید چون میزان کالری زیادی بدون این که متوجه باشید، وارد بدن خود می‌کنید و در عین حال احساس سیری نمی‌کنید.

۲ -چربی اشباع

چربی‌های اشباع بسیار برای سلامتی‌ مضر هستند. این نوع از چربی‌‌ها با اضافه کردن هیدروژن به چربی‌ غیره اشباع تولید می‌شوند. این ماده صنعتی‌ برای افزایش عمر مواد غذایی‌ در فروشگاه به کار می‌روند و در اکثر تنقلات تولیدی کارخانه‌ها وجود دارند. شاید از مهمترین عوامل چاقی شکم مصرف همین تنقلات پر شکر و پر چربی‌ است. تصور کنید که یک عدد کلوچه گاهی تا ۵۰۰ کالری انرژی دارد.

۳ -تنبلی و فعالیت کم

زندگی‌ غیر فعال یکی‌ از مهمترین عوامل افزاینده خطر چاقی است. نتایج صد‌ها مطالعه آثار زیان بار عدم فعالیت بدنی را نشان داده است، پس وقت را تلف نکرده و از همین امروز خود را اصلاح کنید.

۴- مصرف رژیم کم پروتئین

مصرف میزان کافی‌ از پروتئین اثر مهمی‌ در کاهش وزن دارد. پروتئین کافی‌ در غذا باعث کاهش اشتها می‌شود و سوخت‌وساز بدن شما را افزایش می‌دهد. پس در هر وعده غذایی پروتئین مصرف کنید. حبوبات، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، گوشت ماهی‌ از بهترین انتخاب‌ها هستند.

۵- یائسگی

یائسگی در خانم‌ها باعث تغییر و به هم ریختن تعادل هورمون می‌‌شود. افزایش میزان استروژن یعنی‌ شروع ذخیره چربی‌ در بدن و به ویژه ناحیه باسن. برخی‌ از خانم‌ها در زمان یائسگی چاقی شکمی پیدا می‌کنند. مشورت با دکتر و هورمون درمانی بسیار مهم است تا از این چاقی جلوگیری کنید

چند توصیه غذایی برای کنترل هورمون: هیچ وقت مرغ ر ابا پوست طبخ نکنید چون استروژن بالا دارد و هم چنین در مصرف سویا متعادل باشید

۶ -آب میوه

آب میوه به ویژه نوع صنعتی آن، نه تنها به سلامت شما کمک نمی‌کند بلکه بسیار مضر است. آب میوه صنعتی سرشار از شکر و مواد نگاه دارنده مضر است. پس ویتامین را از میوه و سبزی تازه دریافت کنید نه از آب میوه.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها