کلم
تحریریه تولینک

کلم، گیاه متداولی است  که در مزارع سراسر دنیا کشت  و به صورت پخته و خام مصرف می‌شود. کلم خانواده گسترده‌ای است که انواع کلم مانند کلم پیچ، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم قرمز و... را شامل می‌شود. کشت کلم به هزاران سال پیش برمی‌گردد و در سرزمین‌هایی چون یونان و روم طرفداران زیادی داشته است.

خواص کلم

کلم بهترین منبع ویتامین c است؛ جالب است که بدانید ویتامین c وجود در هر یک اعضای خانواده کلم، از ویتامین سی یک عدد پرتقال بیشتر است؛ به همین دلیل خوردن کلم می‌تواند از بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین سی مانند اسکوربوت جلوگیری کند. کلم هم‌چنین سرشاز از آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و مانع جریان پیری می‌شود.

فیبر غذایی، یکی از مواد مورد نیاز بدن است که کمبود آن مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. کلم‌ها منبع غنی فیبر غذایی هستند و از مشکلاتی مثل یبوست جلوگیری می‌کنند. سولفر یک ماده معدنی مهم برای بدن است چون با عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی که بدن را تهدید می‌کنند، مقابله خواهد کرد. کلم می‌تواند سولفر مورد نیاز بدن را تامین کند.

فواید کلم

کلم و سرطان: همان طور که در خواص کلم گفته شد، کلم منبع خوب انتی اکسیدان است؛ به همین دلیل در گروه سبزیجات ضدسرطان قرار می‌گیرد چون رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و می‌تواند از بیماری‌های اساسی چون سرطان و بیماری قلبی پیشگیری کند. کلم هم چنین حاوی ترکیبات ضدسرطان است که از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کنند. تحقیقاتی در چین روی زنان مبتلا به سرطان سینه نشان داده، کسانی که کلم را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، پیشرفت سرطان در آنها کمتر و محدودتر بوده است.

کلم و خاصیت ضدالتهاب: کلم منبع غنی ترکیبات کادمیوم است. گلوتامین هم در این ترکیبات وجود دارد که خاصیت ضدالتهابی دارد و التهاب‌های ناشی ار حساسیت، سرماخوردگی و واکنش‌های پوستی را از بین می‌برد.

کلم و سلامت چشم: کلم سرشار از بتاکاروتن است؛ به همین دلیل با بالارفتن سن، بهتر است کلم را به غذاهای روزانه اضافه کرد چون پیر چشمی را به تاخیر می‌اندازد. بتاکاروتن هم‌چنین تاثیر قابل توجهی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات دارد.

کلم و کاهش وزن: خوردن کلم به کسانی توصیه می‌شود که قصد کاهش وزن دارند. چون کلم دارای مقدار قابل توجهی ویتامین و مواد مغذی است، روشی سالم و بدون ضرور برای کاهش وزن محسوب می‌شود. کلم کالری پایینی دارد؛ یک فنجان کلم پخته حدود 33 کالری دارد.

کلم و سلامن مغز: کلم به دلیل داشتن ویتامین k، غذای مغز به شمار می‌آید. هرچند ویتامین کا، ویتامین از یاد رفته لقب گرفته اما وجود این ویتامین برای محافظت از اعصاب و پیشگیری از بیماری‌های چون آلزایمر ضروری است.

کلم و سلامت استخوان‌ها: کلم سرشار از مواد معدنی چون پتاسیم، کلسیم  منیزیوم است. وجود این مواد در بدن برای استحکام استخوان‌ها واجب است. به دلیل وجود پتاسیم گفته شده، کلم از بالارفتن فشار خون هم جلوگیری می‌کند و احتمال بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کلم و پوست: ماده غذایی که حاوی آنتی اکسیدان باشد، روند پیری پوست و ایجاد چین و چروک را به تاخیر می اندازد و راه حلی ساده برای حفظ جوانی است.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها