کرفس
تحریریه تولینک

کرفس، سبزي‌ای ترد با ساقه‌هاي سبز است که ساقه و برگ‌هاي آن هر دو قابل استفاده هستند. شهرت کرفس در ميان سبزيجات بيشتر از همه به دليل کالري پايين اين سبزي و تواناييش در کاهش وزن است اما کرفس فراتر از يک چربي سوز، خواص قابل توجهي دارد و مي‌تواند نقش يک ميان وعده مفيد را ايفا کند که به صورت پخته يا خام خورده شود. پرورش کرفس با کاشت دانه آن انجام مي‌شود و نياز به شرايط آب و هوايي خاصي ندارد؛ به همين دليل بيشتر کشورهاي جهان مصرف داخلي خود را توليد مي‌کنند و تجارت جهاني ندارد.

خواص

به گفته متخصصان تغذيه، 95 درصد از کرفس آب است و بيش از همه ويتامين‌ها منبع غني ويتامين k است. يک فنجان کرفس نياز روزانه به این ويتامين را برطرف مي‌کند. براساس تحقيقات انجمن غذا و دارو، مقدار قابل توجهي اسيد فوليک، پتاسيم و فيبر به همراه مقدار کمي ويتامين C،A،B در کرفس موجود است.

فوايد 

کرفس و کاهش وزن: يک شاخه کرفس فقط 10 کالري دارد. يک فنجان کرفس 16 کالري و حدود 2 گرم فيبر دارد که باعث ايجاد احساس سيري در شما مي‌شود. تحقيقات ثابت کرده هر چه قدر فيبر بيشتري مصرف کنيد، کاهش وزن بيشتري خواهيد داشت. اين ادعا که کرفس کالري منفي دارد، صحيح نيست. کالري که براي هضم کرفس استفاده مي‌شود از ميزان توليد آن کمتر است.

کرفس و ضدالتهاب بودن: کرفس مقدار قابل توجهي آنتي اکسيدان گياهي دارد که ورم را برطرف مي‌کند. براساس مقاله‌اي که در مجله تغذيه و سرطان منتشر شده کرفس به بهبود التهاب‌هاي ناشي از لوپوس و... کمک مي‌کند.

کرفس و آب رساني به بدن: کرفس 95 درصد آب دارد يعني با خوردن کرفس مقدار قابل توجهي آب به بدن مي‌رسد و در نتيجه ميان وعده خوبي براي روزهاي تابستاني است.

کرفس و سوزش معده: کرفس يک درمان قديمي براي سوزش معده است که تحقیقات جدید هم آن را ثابت می‌کند.

کرفس و کلسترول و فشار خون: فیبر موجود در کرفس می‌تواند میزان کلسترول خون را کاهش دهد. براساس تحقیقی که در نیویورک تایمز منتشر شد، ماده شیمیایی به نام فتالید در کرفس وجود دارد. این ماده میزان کلسترول خون را تا 7 درصد و فشار خون را تا 4 درصد کاهش می‌دهد. فتالید، هم چنین میزان هورمون استرس را در خون کاهش می‌دهد و به رگ‌ها اجازه می‌دهد، انقباض کمتر و آرامش بیشتری داشته باشند تا در نتیجه خون بیشتری به بخش‌های مختلف بدن برسد.

کرفس و هضم غذا: فیبر کرفس به هضم غذا هم کمک می‌کند و آنتی اکسیدان موجود در آن فعالیت معده را بهبود می‌بخشد.

کرفس و سرطان: 8 نوع ماده سرطان زا در کرفس وجود دارد که می‌‌تواند در مقابله با این بیماری کمک کند.

مضرات کرفس

در یک فنجان کرفس، 88 میلی گرم سدیم وجود دارد که  در میان سبزیجات نمک بالایی است؛ مصرف بالای کرفس می‌تواند باعث ایجاد گواتر شود و برای کسانی که فشار خون بالا دارند، توصیه نمی‌شود.

مصرف کرفس

برخلاف بسياري از سبزيجات، کرفس خواصش را به راحتي با بخار پز يا پخته شدن از دست نمي‌دهد. براساس مقاله‌اي که در مجله تکنولوژي و علم منتشر شده، پژوهشگران ميزان مواد مغذي در کرفس بخار پز شده و خام را مقايسه کردند، بعد از 10 دقيقه بخارپز کردن کرفس، 83 تا 91 درصد از آنتي اکسيدان هاي موجود در کرفس حفظ مي‌شوند. پختن کرفس باعث مي‌شود 38 تا 41 درصد از آنتي اکسيدان‌هايش را از دست بدهد.

 براساس مقاله‌اي که در سايت سالم‌ترين مواد غذايي دنيا منتشر شده، کرفس بايد 7 روز بعد از خريداري خورده شود چون بعد 5 تا 7 روز، ميزان زيادي از آنتي اکسيدان موجود در کرفس از بين مي‌رود. هم چنين  بهتر است کرفس را تا هنگام مصرف به صورت درسته نگه دارید تا خواصش را از دست ندهد.

متداول‌ترین شیوه مصرف کرفس در ایران، خورشت کرفس است اما بهتر است این سبزی مغذی را به صورت خام مصرف کنید یا در سالاد بریزید.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها