شنل؛ از کوکو تا امروز

کوکو شنل، بانوی اول دنیای مد
تحریریه تولینک

کمپانی شنل در سال 1909 در پاریس شکل گرفت. این برند معتبر و لوکس دنیای مد، با تمرکز بر طراحی و تولید لباس، محصولات لوکس و زینت آلات با بیش از 100 سال سابقه، یکی از نام‌آورترین و پرافتخارترین خانه‌های طراحی جهان به شمار می‌آید. پدید‌آورنده این کمپانی، "گابریل بونور کوکو شنل" بود که به افسانه مد معروف شد.کوکو شنل، یکی از چهره‌های مهم در عرصه مد بوده و هست که حتی مرگ هم نام او را از این عرصه پاک نکرده است. تاثیر او در عرصه مد به اندازه‌ای بود که نام او در فهرست صد فرد مهم دنیا در قرن بیستم ثبت شده‌است.

لوگوی شنل

زندگی‌نامه "گابریل بونور کوکو شنل"

گابریل بونور در 19 آگوست سال 1883 در سومور فرانسه به دنیا آمد. وی دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت و در حالی که تنها 12 سال داشت، مادرش را از دست داد و از همان سن مشغول به کار شد. در مدت شش سال هنر خیاطی را فرا گرفت و در پاریس به خیاطی می‌پرداخت. در سن جوانی در کافی‌شاپی در فرانسه، به خوانندگی مشغول بود. سبک خاص لباس پوشیدن او، از جمله لباس شب، شلوار، لباس اسپرت و جواهرآلات بدلی بسیار متفاوت و چشم‌گیر بود و همین عامل معروف شدن او شد.

دیدگاه کوکو شنل در مورد پوشاک این بود، که به جای لباس‌های پرزرق و برق و لوکس، اقلامی را جایگزین کند، که حس ظرافت و ذوق هنری را انتقال دهد. طرح‌های او، اختصاص به زمان خاصی ندارد و با وجود تغییرات اساسی در نگرش مردم با سلیقه‌‌‌ی آن‌ها، از نسلی به نسل دیگر سازگار ‌مانده است. شنل با همکاری و کمک یکی از طرفداران خود که از لحاظ مالی او را حمایت می‌کرد و ارتباطات اجتماعی وسیعی برای او فراهم کرد، توانست در سال ۱۹۱۳ نخستین بوتیک خود را در پاریس افتتاح کند.

فروشگاه شنل در پاریس

پس از چندی شنل با فروش کلاه‌های زنانه و تأسیس شعبه‌‌ کوچک در شهر دیوویل گسترش یافت. دیری نگذشت این کمپانی مشتریان اختصاصی پیدا کرد و به سرعت لباس‌های کاربردی و راحت شنل، مورد توجه مردم قرار گرفت. بیشتر لباس‌های شنل از پارچه‌های کش‌باف ساخته می‌شد؛ پارچه‌ای که استفاده آن، غیرعادی بود. پیش از آن‌که شنل پارچه‌های کش‌باف را برای تولید لباس انتخاب کند، این مدل پارچه در ساخت لباس‌ زیر مردانه استفاده می‌شد. دلیل استفاده از این سبک پارچه در سال‌های اول فعالیت او در حرفه پوشاک، به خاطر موقعیت مالی نامناسب شنل بود؛ چرا که پارچه‌های کش باف از قیمت پایین‌تری برخوردار بودند.

ویژگی‌ و کیفیت پارچه کش‌باف باعث شد تا شنل پس از موفقیت در کار خود، بازهم استفاده از آن را ادامه دهد. سبک زندگی کوکو شنل، اندیشه و تصوراتش درباره این‌که زنان مدرن دنیا چگونه باید به زندگی نگاه کنند، عمل کنند و لباس بپوشند، بسیار مورد پسند قرار گرفت. اندام لاغر پسرانه، مدل موی کوتاه و پوست برنزه او، به همراه زندگی پربار و استقلال مالی او، به یک ایده‌آل و آرمان برای بانوان بدل شد.

کوکو شنل در جوانی

شنل در تمام دوران فعالیت خود، در بازاریابی و سبک شخصی خود موفق بود. وی همچنین در قرن بیستم، داور برجسته و پرآوازه دنیای مد بانوان بود. تمایلات هنری و احساسی این طراح، الهام‌بخش طرح‌های او بود. منزل شخصی و لباس‌های او با رنگ‌های محبوبش از جمله رنگ بژ، مشکی و سفید مطابقت داشت. لباس‌هایی که او طراحی می‌کرد هم عناصری از تئاتر و هنر در خود داشت.

یکی از طرح‌های معروف و محبوب شنل، پیراهن‌های مشکی کوتاه و ساده برای بانوان بود. در سال ۱۹۲۶، مجله آمریکایی ووگ پیراهن مشکی کوتاه شانل را به خودروی فورد تشبیه و به محبوبیت و شهرت جهانی او در دنیای مد اشاره کرد. این نوع پیراهن که مناسب استفاده در روز و شب بود، به طرح اصلی در مجموعه‌های بعدی شانل تبدیل شد و در حکم لباس کلاسیک در پوشش زنان قرن بیستم پذیرفته شد.

پیراهن مشکی شنل

شنل درطرح‌های روز خود، از پارچه‌ی ابریشمی نازک و توری طرح‌دار رنگارنگ نیز استفاده می‌کرد. شنل اواخر عمر خود را در سوئیس زندگی می‌کرد و هنگامی که برای درمان بیماری خود به پاریس رفته‌بود، دهم ژانویه سال 1971درگذشت.

کوکو شنل در میانسالی

شنل بعد از شنل

پس از درگذشت او، مدیریت شرکت بر عهده معاونان و کارمندان عالی رتبه کوکو شنل بوده‌است. کمپانی شنل در حال حاضر متعلق به "آلن"و "جرارد ورتایمر"؛ نوه‌های پی‌یر ورتایمر، (تنها شریک کوکو شنل، در زمان تاسیس این شرکت) است و هم‌چنان برخی از طرح‌های کلاسیک خود مثل کیف شنل را تولید می‌کند.

کیف شنل

تاریخ 100 ساله برند شنل، به دو دوره قبل و بعد از کوکو شنل تقسیم می‌شود. بعد از کوکو شنل، در سال 1983، کارل لاگرفلد، مدیریت واحد طراحی این برند را برعهده گرفت و کوشید نمادهای کلاسیک شنل را هم‌چنان در طراحی‌ها حفظ کند مثل استفاده از زنجیر در کیف، کفش و لباس‌ها. در حال حاضر، کمپانی شنل که مجموعه گسترده‌ای از پوشاک زنانه، عطر، محصولات آرایشی و بهداشتی، جواهرات و ساعت را تولید می‌کند، 310 شعبه در سراسر جهان دارد که اغلب فروشگاه‌ها در خیابان‌های اعیانی، مراکز خرید لوکس ومکان‌های خاص واقع شده‌اند. همین امر باعث شده تا شنل، فارغ از دنیای مد، یکی از ثروتمندترین برندها در ملک و مغازه باشد. این برند به تازگی مبلغی حدود 152 میلیون دلار برای خرید فروشگاهی به مساحت 1000 متر مربع در بورلی هیلز داد که گران‌ترین خرید در املاک لس‌آنجلس محسوب می‌شود.

فروشگاه شنل

فروشگاه شنل

کیف شنل

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها