قارچ
تحریریه تولینک

قارچ به دلیل داشتن پروتئین، گوشت خانواده سبزیجات به حساب می‌آید و به افراد گیاهخوار توصیه می‌شود، جایگزین گوشت، حتما روزانه از قارچ در غذاهایشان استفاده کنند. 38 هزار نوع قارچ در طبیعت وجود دارد که از این میان، قارچ‌های معروف به دکمه‌ای بیشترین مصرف خوراکی را دارند. قارچ به صورت وحشی و پرورشی در دسترس است اما آنچه در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، قارچ‌های پرورشی است که از مزارع قارچ به دست می‌آیند. امکان استفاده  از تمام قارچ‌های موجود در طبیعت وجود ندارد چون برخی از آنها سمی هستند. شناخت قارچ سمی و غیر سمی نیاز به تخصص دارد.

خواص 

قارچ منبع خوب آهن است؛ در هر 100 گرم قارچ، یک میلی گرم آهن وجود دارد چون قارچ فاقد فتیات است، آهن موجود در آن به سرعت جذب بدن می‌شود. قارچ کم کالری، فاقد چربی و قند است و علاوه بر آن منبع خوب سلنیوم، پتاسیم، ویتامین d، ویتامین b، ریبو فلاوین و پناسین محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها با سوزاندن چربی و کربوهیدرات باعث ایجاد انرژی می‌شوند. ریبوفلاوین، مسئولیت  حفاظت از گلبول‌های قرمز را برعهده دارد  و پناسین به داشتن پوستی سالم کمک می‌کند.

فواید 

قارچ و سرطان: همان طور که گفته شد در قارچ مقدار خوبی سلنیوم وجود دارد؛ تحقیقات نشان داده کسانی که 2 برابر میزان توصیه شده سلنیوم مصرف می‌کنند، 65 درصد کمتر در معرض سرطان  پروستات قرار می‌گیرند.

قارچ و حمله قلبی: پتاسیم موجود در قارچ باعث کاهش فشار خون می‌شود که در نتیجه خطر سکته را کاهش می‌دهد. میزان پتاسیم موجود در قارچ از یک عدد موز یا یک لیوان آب پرتقال بیشتر است.

قارچ و تقویت سیستم ایمنی: سلنیوم موجود در قارچ از آنتی اکسیدانهای مورد نیاز بدن است که سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

 

مصرف قارچ

80 تا 90 درصد قارچ آب است که اگر سرخ شود، این آب را از دست می‌دهد اما می‌تواند هر طعمی را به خود بگیرد؛ به همین دلیل در تهیه انواع غذاها قابل استفاده است. سوپ، ساندویچ  و غذاهای فرنگی مانند بیف استراگانف بیشترین کاربرد قارچ را در فرهنگ غذایی ایرانی دارند اما گروه دیگری را هم باید به مصرف کنندگان عمده قارچ اضافه کرد. در آشپزی گیاهی و بدون استفاده از گوشت، انواع خورشت‌های ایرانی با استفاده از قارچ تهیه می‌شود.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها