شلغم
تحریریه تولینک

شلغم ریشه  گرد و سفید گیاهی است که در اغلب نقاط جهان می‌روید چون گیاه مقاومی است و در هر آب و هوایی امکان رشد آن وجود دارد. در تمام فصول امکان دسترسی به این گیاه پرخاصیت وجود دارد اما در اصل میوه زمستانی محسوب می‌شود و بهترین فصل برداشت و مصرف آن از اوایل مهر تا نیمه اسفند است. شلغم بومی اروپا و آسیای میانه است که همراه با مهاجران به امریکا برده شد اما به دلیل امکان رشد آن در هر نوع خاکی، هر کشوری به اندازه نیاز داخلی‌اش شلغم تولید می‌کند و جایی در میان تجارت جهانی ندارد.

خواص شلغم

شلغم منبع غنی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن هر انسانی به آن نیاز دارد؛ به همین دلیل خوردن روزانه شلغم برای حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود. کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، ویتامین ب 1، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3 و ویتامین سی به مقدار قابل توجهی در شلغم وجود دارد؛ به طور مثال کلسیم موجود در شلغم 4 برابر سبزیجاتی مانند کلم است یا در هر 100 گرم شلغم، حدود 21 میلی گرم ویتامین سی وجود دارد که می‌تواند بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها مقاوم کند. از سوی دیگر شلغم کالری بسیار پایینی دارد. هر 100 گرم شلغم فقط 28 کالری در بدن ایجاد می‌کند؛ در واقع مزیت شلغم در این است که با کمترین کالری، میزان قابل توجهی از مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. خوردن شلغم به زنان باردار هم توصیه می‌شود چون با مجموعه مواد مغذی در این گیاه نقش موثری در مقاوم سازی بدن مادر و تقویت بافت استخوانی جنین دارد.

فواید شلغم

شلغم در مقابله با برخی بیماری‌ها نقش پررنگی دارد:

شلغم و روماتیسم مفصلی: احتمال ابتلا به  آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی مثل بسیاری از بیماری‌ها با حضور آنتی اکسیدان کاهش پیدا می‌کند  چون آنتی اکسیدان‌ها واکنش‌‌های التهابی را که عامل اصلی روماتیسم  هستند، از بین می‌برند. ویتامین c و A موجود در شغلم ضمن آنتی اکسیدان بودن، به تقویت بافت استخوانی و مفاصل بدن کمک شایانی می‌کنند.

شلغم و سرطان: تحقیقات ثابت کرده آنتی اکسیدان‌ها با محدود کردن روند تولید رادیکال‌های آزاد، امکان ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. وجود مقادیر مقابل توجه ویتامین‌ سی و کاروتنوییدهای موجود در شلغم باعث می‌شود که یک آنتی اکسیدان موثر باشد. شلغم هم‌چنین میزان قابل توجهی فیبر دارد که باعث  حجیم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر و سریع‌تر می‌شود؛ در نتیجه این اتفاق، خطر تماس مواد سرطان‌زا با سلول‌های روده کمتر می‌شود. فیبر هم چنین سبب افزایش رشد و تکثیر باکتریهای مفید و مانع رشد باکتری‌های مضر در روده می‌شود.

شلغم و بیماری‌های قلبی- عروقی: کم شدن میزان  آنتی اکسیدان‌ها در خون خطر اکسیداسیون کلسترول را افزایش می‌دهد؛ در پی آن  جدار عروق آسیب دیده و در نهایت پلاک های چربی در داخل رگ‌های خونی شکل می‌گیرند. شلغم و آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه می‌تواند مانع قدرتمندی برای شکل گیری این جریان باشد.

شلغم و بیماری‌های عفونی: ویتامین A به عنوان ویتامین ضد عفونت شناخته می‌شود؛ به همین دلیل  در مقابله با بیماری‌های عفونی مثل برونشیت خوردن شلغم مثل آنتی بیوتیک عمل می‌کند.

مصارف شلغم

هر کدام از کشورهای دنیا به روشی از شلغم استفاده می‌کنند؛ از خرد کردن شلغم خام در سالاد تا پختن و تفت دادن شلغم برای کنار غذاهایی مانند استیک اما در ایران روش‌های استفاده از شلغم محدود است و اغلب به صورت سوپ یا آش شلغم در زمستان پخته و مصرف می‌شود. در هر حالی که بهتر است مصرف هفتگی چنین ماده مغذی در خانواده‌ها افزایش پیدا کند و برای این کار می‌توان سراغ دستور غذاهای سایر ملل برای شلغم رفت. به گفته متخصصان تغذیه بهترین روش خوردن شلغم، بخار پز کردن آن است که ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتر در آن حفظ می‌شوند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها