دارچین
تحریریه تولینک

دارچین ادویه‌ای خوش بو است که تاریخچه طولانی هم به عنوان ادویه و هم دارو دارد. دارچین درختچه‌ای همیشه سبز و کوچک به ارتفاع 5 تا 7 متر دارد که از تمام قسمت‌های آن رایحه خوش دارچین را می‌توان استشمام کرد. ادویه دارچین از پوسته قهوه‌ای رنگ درخت دارچین تهیه و به صورت تکه‌های چوب خشک شده یا پودر عرضه می‌شود. گیاه دارچین بومی سریلانکا و هند محسوب می‌شود اما امروزه دارچین هم کشت می‌شود و طبق آمار سازمان جهانی غذا، دومین ادویه پرطرفدار بعد از فلفل سیاه در آمریکا و اروپاست.

خواص دارچین

طبق باورهای سنتی، دارچین تاثیر خوبی در تقویت نیروی جنسی دارد؛ ضعف موضعی در ناحیه كمر و پاها را از بین می برد و کم خونی را بهبود می‌دهد. دارچین خاصیت شاد کنندگی و آرامش بخشی دارد و به همین دلیل در بسیاری از داروهای آرام بخش به کار می‌رود؛ به تعبیر ساده‌تر دارچین، والیوم گیاهی است چون در آن  ماده  Cinnamodehyde وجود دارد كه روی حیوانات و انسان اثر آرام بخش دارد.

پایین آوردن تب، بهبود گردش خون، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و درمان بیماری‌های معده را باید خواص دارچین اضافه کرد. دارچین منبع خوب آنتی اکسیدان است که نقش مهمی در سالم نگه داشتن بدن دارد. خاصیت ضد التهابی دارچین هم کاهش دردهای موضعی مثل سردرد کمک می‌کند.

فواید دارچین

تحقیقات علمی تاثیر دارچین در درمان برخی بیماری‌ها را ثابت کرده است:

دارچین و دیابت نوع 2: متاسفانه هیچ درمان قطعی برای دیابت نوع دوم وجود ندارد اما دارچین می‌تواند برای کنترل قند خون به مبتلایان به دیابت نوع دوم کمک کند. به گفته مشاوران تغذیه، خوردن روزانه 6 گرم دارچین می‌تواند با کاهش میزان گلوکز و چربی خون، دیابت را کنترل کند.

دارچین و حمله عفونی: دارچین اثر آنتی بیوتیک و پنی سیلین را دارد؛ در نتیجه در مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌های عفونی به کمک بدن می‌آید.

دارچین و آلزایمر و پارکینسون: آلزایمر و پارکینسون، بیماری‌های سیستم عصبی هستند که در طول زمان درمانی ندارند اما تحقیقات دانشگاه تل آویو نشان داده، دارچین می‌تواند در مقابله با این بیماری‌ها به سیستم عصبی کمک کند.

دارچین و اچ آی وی مثبت: تحقیقات دانشگاه هند نشان داده دارچین می‌تواند با اچ آی وی نوع اول و دوم هم مبارزه کند.

میزان مناسب مصرف دارچین

براساس تحقیقات سازمان سلامت آمریکا، خوردن روزانه 6 گرم دارچین در 6 روز هفته می‌تواند بدن را از خواص دارچین بهره مند کند. با چنین دستورالعملی بهتر است بعد از 6 هفته، یک هفته از خوردن دارچین خودداری کنید و به بدنتان استراحت بدهید.

مصرف بیش از اندازه دارچین عوارض جانبی دارد چون دارچین خاصیت ضدباکتری دارد اما قادر به تشخیص باکتری خوب یا بد نیست و حتی باکتری‌های مورد نیاز معده را هم از بین می‌برد. در دوران بارداری هم بهتر است مصرف دارچین با مشورت پزشک باشد.

نحوه مصرف دارچین

در ایران قدیم، رایج‌ترین شیوه خوردن دارچین، چای دارچینی بوده که در آرایشگاه‌های مردانه هنگام اصلاح به آقایان می‌دانند. هنوز هم چای دارچین روش خوبی برای اضافه کردن دارچین به رژیم غذایی روزانه است اما به سایر خوراکی‌ها مثل انواع شیرینی، قهوه، سالاد میوه هم می‌توان دارچین را اضافه کرد. در اروپا و آمریکا، رول دارچین یک شیرینی محبوب است که اغلب به عنوان صبحانه در کنار قهوه می‌خورند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها