حبوبات
تحریریه تولینک

 حبوبات دانه‌های ریز و سختی هستند که از گیاهان به دست می‌آیند. این دانه‌های گیاهی، اغلب در داخل یک پوسته قرار دارند که پیش از فروش،از پوسته جدا می‌شود. حبوبات به دلیل ریز و خشک بودن و شرایط نگهداری آسان، تجارت جهانی آنها نسبت به سایر مواد غذایی آسان‌تر است. انواع لوبیا، عدس، انواع نخود، لپه و... رایج‌ترین نوع حبوبات هستند که در تهیه انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. حبوبات منبع فیبر و پروتئین هستند و به همین دلیل وجودشان در رژیم غذایی اهمیت دارد.

فواید حبوبات

برای هر یک از حبوبات می‌توان جدول ارزش غذایی جداگانه‌ای ترسیم و درباره خواص غذایی آنها صحبت کرد اما آنچه در اینجا گفته می‌شود خواص مشترک حبوبات است که در همه حبوبات با اندکی تفاوت وجود دارد. حبوبات سرشار از نشاسته مقاوم و فیبر محلول هستند. این مواد در معده و روده هضم نمی‌شوند و با عبور از این اندام، خودشان را به روده بزرگ می‌رسانند. همین اتفاق باعث ایجاد نفخ شکم می‌شود اما در عین حال با به وجود امدن اسیدهای چرب مانند نیترات، خطرابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. تحقیقات نشان داده مصرف منظم حبوبات، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد، سطح کلسترول را کنترل می‌کند و درنهایت از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

عدس

عدس سرشار از فیبر و پروتئین است؛ به همین دلیل برای درمان یبوست پیشنهاد می‌شود و به دلیل دیر هضم بودن، انتخاب خوبی برای رژیم‌های لاغری است.  مقدار قابل توجهی آهن هم در عدس وجود دارد.

نخود

از پرخاصیت‌ترین حبوبات، نخود است چون  منبع غنی بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است. از طرف دیگر به عنوان  نفاخ‌ترین عضو این خانواده هم شناخته می‌شود. خیساندن نخود و خالی کردن آب آن و همچنین کندن پوست نخود پخته باعث می‌شود خاصیت نفخ‌کنندگی آن به‌شدت کاهش یابد.

لپه

لپه پتاسیم بالا و سدیم بسیار کمی دارد، به همبن دلیل غذای خوبی برای مبتلایان به فشار خون بالاست. لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات است و خیلی نیاز به خیس کردن از قبل ندارد.

لوبیا چیتی

لوبیا چیتی از محبوب‌ترین حبوبات است که فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.

لوبیا قرمز

لوبیا قرمز هم مانند لپه به دلیل سدیم پایین و پتاسیم بالا به  افراد مبتلا به فشار خون بالا توصیه میشود. برای افراد دیابتی هم انتخاب خوبی است چون قند موجود در آن به آرامی وارد جریان خون می‌شود و به اصطلاح شاخص گلایسمی پایینی دارد .

لوبیا سفید

لوبیا سفید بهترین منبع دریافت اسید فولیک است و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در بدن به تعویق بیندازد.

لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی در مقایسه با سایر لوبیاها نفخ کمتری دارد اما از نظر ارزش غذایی مشابه آنهاست و تفاوت چندانی با آنها ندارد. این لوبیا هم منبع غنی پروتئین و هم سرشار از ویتامین‌های گروه B است. علاوه بر آن این لوبیا منبع غنی از فیبر محلول است که به دلیل کاهش جذب کربوهیدرات‌ها می‌تواند برای دیابتی‌ها گزینه مناسبی باشد.

ماش

ماش اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می‌کنند.

هشدار در مصرف حبوبات

حبوبات دارای اسید فیتیک هستند؛ ماده‌ای که جذب آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند و در طولانی مدت ممکن است به کم خونی منجر شود؛ البته افرادی که کم گوشت مصرف می‌کنند. بیشتر افراد گیاهخوار در معرض این تهدید هستند. البته اقداماتی مانند خیساندن قبل از مصرف و پختن حبوبات باعث کم شدن این عارضه می‌شود.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها