انبه
تحریریه تولینک

انبه، میوه بومی شبه جزیره هند است که در قرن 5 میلادی، از این کشور به آسیای شرقی راه پیدا کرد و سپس به شمال آفریقا و آمریکا رفت. انبه میوه گرمسیری است که ارتفاع درخت آن به 40 متر می‌رسد و رسیدن هر میوه آن 3 تا 6 ماه طول می‌کشد. حدود 20 نوع انبه وجود دارد و  وزن انبه‌ها بین 500 گرم تا 2 کیلوگرم است.

انبه از خانواده آلو به حساب می‌آید چون یک هسته در مرکز آن قرار دارد و اطراف هسته را گوشت میوه فرا گرفته است. انبه بر حسب محل کشت و نوع آن در رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و نارنجی وجود دارد و به عنوان میوه خورده یا در شیرینی پزی و آشپزی استفاده می‌شود. هند هم چنان بزرگ‌ترین تولید کننده انبه است.

خواص انبه

انبه میوه فصلی است که در تابستان وجود دارد و باید در این مدت از خواص زیاد و رایحه خوش آن بهره برد چون انبه منبع غنی مواد معدنی و ویتامین‌هاست. 

 

فواید انبه

انبه و کاهش فشار خون:  هر انبه کامل که 640  گرم وزن داشته باشد،   33 درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم را برطرف می‌کند؛ به همین دلیل خوردن انبه به کسانی توصیه می‌شود که فشار خون بالا دارند.  دریافت روزانه 2300 تا 3100 میلی گرم از این ماده مغذی می‌تواند فشار خون افراد را به میزان 25 درصد کاهش دهد.

 انبه و کم خونی: در هر 100 گرم انبه، 37 میلی گرم ویتامین بتاکاروتن وجود دارد که جذب آهن را افزایش می‌دهد. . بتاکاروتن در روده با آهن باند شده و از پیوند آن با ترکیباتی مثل فیتات‌ها که مانع جذب آهن می‌شوند، جلوگیری می‌کند؛ در واقع آهن موجود در انبه بدون مانعی جذب می‌شود و کم خونی را رفع می‌کند.

انبه و سرطان:  مصرف مرتب انبه  از بروز سرطان رحم پیشگیری می‌کند زیرا انبه دارای ترکیبی با خاصیت آنتی اکسیدانی است که به آن بتاکریپتوگزانتین می‌گویند. در مطالعه‌ای که روی  بیش از 15هزار زن در مدت 15 سال انجام شده انجام شده، نشان می‌دهد،  با مصرف مرتب این میوه،  میزان قابل ملاحظه‌ای احتمال ابتلا به سرطان رحم کاهش یافته است. هم چنین میزان بالای بتاکاروتن و ویتامین c در انبه می‌تواند از انواع عفونت‌های ویروسی جلوگیری کند. در نتیجه محققان مصرف انبه را برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف‌تر مانند سالمندان، بچه‌ها و زنان باردار توصیه می‌کنند.

چه کسانی نباید انبه بخورند ؟

  • انبه خاصیت اندیس گلایسمی هم دارد یعنی بعد از خوردن آن، قند خون افزایش پیدا می‌کند و موجب ترشح هورمون انسولین می‌شود و فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند؛ در نتیجه افراد چاق و دیابتی باید در خوردن انبه دقت کنند.
  • نمونه‌های حساسیت زایی هم در انبه مشاهده شده است.
  • کسانی هم که مشکل کلیه دارند، به دلیل میزان بالای پتاسیم در انبه، باید در میزان خوردن آن دقت کنند.

انبه در ایران

انبه در ایران در استان هرمزگان کشت می‌شود ولی تولید آن زیاد نیست و بیشتر مصرف انبه ایران وارد می‌شود.  از میان انواع انبه، یک مدل شیرین و زرد رنگ آن وارد ایران می‌شود که مصرف خوراکی، شیرینی پزی یا در نهایت ترشی دارد. در حالی که ساکنان آسیای مرکزی در تهیه غذا هم از انبه استفاده می‌کنند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها