اسفناج
تحریریه تولینک

اسفناج يك سبزي صددرصد ايراني است كه اروپايي‌ها براي اولين‌بار در قرن دهم ميلادي با آن آشنا شدند. نام اسفناج را كه تقريبا در همه زبان‌ها از همين ريشه انتخاب کردند، از واژه «اسپاناخ» گرفته شده كه در فارسي باستاني به معناي دست سبز است. اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است و  باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

خواص

اسفناج سرشار از ویتامین‌های A، K، D ، C وE  بوده و حاوی مواد معدنی نظیر بتاکاروتن، منگنز، فیبر، روی، سلنیوم و منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 نیز هست.

فواید

اسفناج و یبوست : بر خلاف تصور عامه مردم که اسفناج را یک گیاه با میزان آهن زیاد می‌دانند، این سبزی فقط دارای ۲/۷۱ میلی گرم آهن در ۱۰۰ گرم اسفناج خام است و درعوض یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در اسفناج، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شود.

اسفناج و آب مروارید: رنگدانه‌هاي موجود در برگ اسفناج مي‌توانند به پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي چشمي مانند كاتاراكت (آب مرواريد) كمك كنند. از اين لحاظ، ساير سبزي‌هاي برگي سبز، كلم و بروكلي هم جزء منابع غني محسوب مي‌شوند.

اسفناج و سرطان:  اسفناج از سرطان جلوگیری می کند چون حاوی فلانوئید است؛ فلانوئید موجود در اسفناج، تقسیم سلولی و در واقع تکثیر سلول‌های سرطانی در معده و پوست را کم می کند و همچنین سبب کاهش چشمگیر خطر ابتلای افراد به سرطان پروستات و تخمدان می‌شود.

اسفناج و بیماری‌های پوستی: یک پیمانه اسفناج حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A است؛ در نتیجه نه ‌تنها برای برخی از بخش‌های بدن نظیر پوسته‌های مخاطی، دستگاه تنفسی و روده بسیار سودمند است، بلکه یکی از مواد ضروری برای گلبول‌های سفید خون برای مقابله با عفونت‌هاست. حجم زیاد ویتامین A موجود در اسفناج در مقابله با بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، آکنه، چین و چروک و... نقش موثری دارد.

اسفناج و پوکی استخوان: اسفناج، دارای مقدار قابل توحجهی ویتامین k است که با  استئوکلاست‌ها (سلول‌هایی که سبب تخریب استخوان‌ها می‌شود) مبارزه می‌کند. این ویتامین، هم چنین به ساخت پروتئینی کمک می‌کند که برای حفظ تراکم و مقاومت استخوان‌ها لازم است.

اسفناج و کم خونی: اسفناج برای زنان در دوران عادت ماهانه بهترین تجویز است چون در این دوران از فقر آهن رنح می‌برند و اسفناج با داشتن آهن می‌تواند تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش دهد .

نکاتی درباره نحوه مصرف اسفناج

  •    برای حفظ خواص و فواید اسفناج، آن را به صورت ساده مصرف و از پختن آن اجتناب کنید.
  •    ترکیب اسفناج با انواع گوشت‌های قرمز در وعده غذایی بهترین و مفید‌ترین ترکیب‌هاست؛ زیرا خواص مفید اسفناج در کنار گوشت قرمز بهتر جذب بدن می‌شود.
  •    افراد مبتلا به اسهال نباید اسفناج مصرف کنند زیرا اسفناج به‌دلیل خاصیت ملین بودنش موجب تشدید اسهال می‌شود.
  •   کلسیم موجود در ماست باعث دفع آهن اسفناج از بدن می‌شود؛ به همین دلیل بورانی اسفناج، هر چند لذیذ است اما نه کلسیم ماست و نه آهن اسفناج به بدن نمی‌رسد.  
  •   زیاده‌روی در مصرف اسفناج در برخی افراد موجب بروز مشکلاتی می‌شود.

تاریخچه

اسفناج گیاه بومی ایران است و از اوائل قرن اول میلادی کم کم به نقاط دیگر دنیا راه یافت. کشت اسفناج در قرن هفتم در چین و در قرن دوازدهم در اسپانیا شروع شد و  در سال 1806 به  آمریکا رسید . كشور چين به تنهايي  85درصد اسفناج جهان را توليد مي‌كند. شخصيت كارتوني ملوان زبل يا پاپاي كه با خوردن اسفناج قدرتمند مي‌شد باعث رونق بازار مصرف اسفناج در جهان شد.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها