جگر
تحریریه تولینک

کبد یا جگر سیاه ميزان زیادی  کلسترول دارد؛ هر وعده جگر پخته گاو 400 ميلي گرم و همين مقدار جگر سرخ کرده 500 ميلي گرم کلسترول دارد. جگر همچنین تنها منبع غذايي حيواني بوده که حاوي ويتامين C است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند مقدار مشخصی از جگر را به دلیل خواصی که دارد در برنامه غذایی خود جای دهیم.

 خواص و فواید

جگر سرشار از ویتامین‌های گروه B به خصوص ،B۱۲،B۶، B۲،B۱ و ویتامین A، اسیدفولیک، آهن و روی است. پروتئین موجود درجگر سیاه هم اندازه  پروتئین گوشت قرمز است ولی آهن آن ۲ تا ۳ برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است.

جگر و ساخت سلول: ويتامين B12 موجود در جگر براي رشد طبيعي، نگهداري و سلامت بافت‌هاي عصبي و براي عمل طبيعي تشکيل خون لازم  است. اين ويتامين همچنين بر ژن‌ها و ساختن سلول‌ها اثر مي گذارد.

جگر و بیماری قلبی: مصرف ماهانه حداقل سه بارجگر ، برای افرادی که دارای سابقه بیماری قلبی و همچنین افرادی که مایل به پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند توصیه می‌شود.

جگر و کمبود ویتامین A: جگر سیاه یکی از منابع بسیار غنی ویتامین A است. همان طور که می‌دانید ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که در رشد، سلامت پوست، سلامت بینایی و افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، نقش به سزایی دارد. جگر سیاه یکی از مواد غذایی است که از نظر مقدار ویتامین A تقریبا ماده غذایی شبیه به آن وجود ندارد. در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، مصرف کمی جگر یا عصاره آن می‌تواند به خوبی مشکل آنان را برطرف سازد.

نکات

خوب است بدانید سموم، داروهای هورمونی و ضایعات موجود در جگر، طی پخت از بین نمی‌رود اما انواع میکروب‌های بیماری زا و انگل‌ها در اثر حرارت نابود می‌شود. به همین دلیل جگر باید به خوبی پخته، سفت و بدون آب شود.

هنگام خرید جگر سیاه، رنگ و دانه‌های سفید روی آن را بررسی کنید. اگر آبسه یا کیست انگلی روی آن دیدید از اطراف آن را ببرید و دور بیندازید. اگر تعداد این کیست‌ها زیاد بود جگر غیرقابل مصرف است. بهتر است وسط جگر را با چاقو برش داده و با دو دست دو طرف جگر را به آرامی فشار دهید اگر جگر آلوده به انگل باشد، به این طریق خارج می شود.

 

موارد منع مصرف

وقتي فردي بيش از حد نياز جگر مي خورد، مازاد آن در بدنش انباشته مي‌شود و افزايش تدريجي ويتامين A به آسيب ديدگي کبد، خستگي و ناراحتي‌هاي ديگر مي انجامد.

بیمارانی که مبتلا به کلسترول خون هستند، برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی جایگزین جگر همچون مغز پسته، بادام و نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند.

مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 جگر تازه، تنها تا دو روز قابل استفاده است؛ چرا که بیش از این مدت، این ماده غذایی خراب شده و دیگر مناسب مصرف نیست.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها