سویا
تحریریه تولینک

سویا حاصل اهلی سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است که بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. از محصولات سویا آرد آن را ‌می‌توان نام برد که حاوی پروتئین و کمی کربوهیدرات بوده و از آسیاب کردن دانه خشک سویا به دست می‌آید. محققان روسی جزو اولین كسانی بودند كه فواید سویا را دریافتند. سویا قرن‌هاست که غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده و چینی‌ها آن را به عنوان غذای اصلی خود مصرف ‌می‌کنند.

خواص

سویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون، اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، كلسیم، آهن،  فسفر، منیزیم، روی، ویتامین‌های گروه B و فیبر است.

فواید

سویا و سرطان: فیبر سویا موجب كاهش وزن، كاهش كلسترول، تری گلیسیریدها و افزایش كاركرد روده بزرگ می‌شود و در نتیجه  از سرطان آن جلوگیری می‌کند. ایزوفلاون موجود در سویا احتمال ابتلا به سرطان  پروستات را کمتر خواهد کرد.

سویا و استخوان: از مواد موجود در سویا، ایزوفلاوونوئیدها هستند كه جلوی شكستن استخوان را می‌گیرند و مانند هورمون استروژن (هورمون زنانه) باعث ساخت استخوان و جلوگیری از تخریب استخوان می‌شوند.

سویا و یائسگی: در ژاپن مردم زیاد سویا مصرف می‌كنند و بررسی‌ها نشان داده که تنها 1/3 خانم‌های ژاپنی علائم یائسگی را بروز داده‌اند. تحقیقات نشان داده، زنانی كه هر روز سویا مصرف می‌كنند، حدود40 درصد کمتر با عوارض یائسگی مواجه می‌شوند.

روغن سویا

روغن سویا که از فشردن دانه‌های له شده و سیاه به دست می‌آید، رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است. روغن تهیه شده از دانه‌های سویا از جمله بهترین روغن‌های طبیعی است که این روزها برای تهیه انواع سس‌ها و مایونزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بهترین کاربردهای روغن سویا در کاهش میزان خستگی و استرس زنان باردار است. برای این منظور کافی است با مقدارکمی از این روغن بدن زنان باردار به‌ویژه سر آنها را ماساژ دهید. روغن سویا حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن نمی‌توان برای تهیه روغن سرخ کردنی استفاده کرد.

شیر سویا

تاریخچه تهیه شیر سویا به 4 هزار سال قبل برمی‌‌گردد. شیر سویا نزد چینی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است چون سویا جزو 4 دانه مقدس آن‌‌هاست.

شیر سویا فیبر بسیار بالایی دارد که حجم مدفوع را بالا و کلسترول را پایین می‌‌آورد. در نتیجه، مصرف‌ کنندگان آن دچار یبوست نمی‌‌شوند و خطر بیماری‌‌های ناشی از یبوست در آن‌ها کاهش می‌‌یابد. شیر سویا همچنین به کاهش مواد سمی‌در بدن کمک می‌کند.

عوارض شیر سویا: مهم‌ترين مشکلی كه شير سويا مي‌تواند ايجاد كند حساسيت است. افرادی که سابقه حساسیت دارند، بهتر است با احتیاط شیر سویا را مصرف کنند.

موارد مصرف

مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، پنیرتوفو، سس سویا، روغن سویا، شیر سویا، شیر بریده سویا، ‌بلغور سویا، سویای بو داده،‌ پروتیئن سویا، سویای تخمیر شده،‌ جوانه سویا، تنقلات سویا مثل آجیل سویا و جوانه‌ها هستند.

موارد منع مصرف

  1. اگر به سویا حساسیت دارید، باید از مصرف آن خودداری کنید. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش یا افت فشار ناگهانی باشد.
  2. سویا در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند یا اختلالات خونریزی دارند باید با احتیاط و کم مصرف شود.
  3. سویا ممکن است سطح قندخون را پایین بیاورد، افراد دیابتی  یا کسانی‌که قندخون پایینی دارند، باید با احتیاط آن را مصرف کنند.
  4. فيتات مانع جذب آهن گياهي، روي و ديگر عناصر مغذي ‌می‌شود. پس مي توان گفت گياهخواراني که به مقدار زياد سويا مصرف مي کنند، به مرور زمان دچار کمبود مواد مغذي مي شوند.

تاریخچه

از 5000  سال قبل سویا غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است و برای اولین بار در این کشور، دانه سویا به عنوان یك ماده مغذی شناخته و به تمام دنیا فرستاده شد؛ در حال حاضر ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا به شمار ‌می‌رود و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید ‌می‌كند. سویا در ایران به نام (لوبیا روغنی )،‌ ( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است. در اوایل كه مردم سویا را شناخته بودند، ازآن به عنوان غذایی برای طیور استفاده ‌می‌کردند.

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها