خرمالو
تحریریه تولینک

میوه خرمالو شبیه یک گوجه فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم است. خرمالو سدیم (نمک) کمی دارد و دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند چون  خرمالو به اندازه‌ انگور انرژی‌زا است. خرمالو که در غرب به آن زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود، یک میوه‌ چینی است و میوه‌ ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود.

خواص

خرمالو تازه حاوی مقادیر مناسبی از پتاسیم، منگنز، مس، فسفر، بتاكاروتن، ويتامين A، B1، B2، B3 و C  است. اين ميوه همچنين مواد معدني  مورد نياز بدن مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر و منيزيم را تامین می‌کند؛ به همين دلیل براي رشد كودكان میوه مناسبی به حساب می‌آید.

فواید

خرمالو و یبوست: خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین است. فیبرهای موجود در خرمالو باعث رفع یبوست می‌شود. برای رسیدن به این نتیجه  توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید.  

خرمالو و سنگ کلیه: هسته‌ کوبیده شده‌ خرمالو به دفع سنگ کلیه ها کمک می‌کند.

خرمالو و زیبایی: خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می‌توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوست‌تان، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورت‌تان قرار دهید. افرادی که موهایشان کم پشت است، می‌توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زینک) موجود در آن, موهای سالم و پرپشتی داشته باشند. به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو، برای پوست، ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است. كساني كه پوست خشك دارند مي‌توانند از ماسك خرمالو استفاده کنند؛ خرمالو را با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون يا خامه مخلوط كنيد. به صورت ماسك روي پوست به مدت 20 تا 30 دقيقه قرار دهيد.

خرمالو و سرطان: خرمالو دارویی طبیعی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است؛ چون یک میوه اسیدی بوده و دارای اسیدهای مالیک، تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسید‌ها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن ‌می‌شوند و از بدن در برابر سرطان محافظت ‌می‌کنند.

خرمالو و بیماری قلبی: خرمالو سرشار از پتاسیم و منیزیم است به همین دلیل مصرف آن به فشارخونی‌ها  توصیه می‌شود. در ۱۰۰ گرم خرمالو ۱۶۰ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد؛ همچنین مصرف آن مانع از چسبندگی پلاکت‌های خونی و ایجاد لخته خون  می شود و در نتیجه از بروز سکته قلبی و مغزی ‌جلوگیری می‌کند.

انواع خرمالو

هرچند که خرمالو انواع مختلفي دارد٬ اما 2 نوعش نسبت به بقيه در دسترس‌ترند؛ يکي نوع «هاچيا» که بيشتر شبيه ميوه بلوط است و تا وقتي نرسد، مزه ترش دارد و ديگري نوع «فويو» يا همان خرمالوي نارنجي خودمان.

موارد استفاده

خرمالو می‌تواند به صورت تازه، خشک یا پخته استفاده شود. از خرمالوی خشک در بیسکویت‌ها، کیک‌ها، پودینگ‌ها و سالادها استفاده می‌کنند.

 

موارد منع مصرف خرمالو

  • خرمالو میوه ای شیرین و پرکالری است که یک عدد درشت آن، حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار انرژی، نزدیک به ۲۸ دقیقه راه بروید. پس اگر دچار اضافه وزن هستید یا رژیم لاغری دارید، حواستان به تعداد خرمالوهایی که می خورید، باشد. در ضمن بیماران دیابتی هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه، باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.
  • خرمالوی نارس و گس برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید ‌می‌کند.
  • بهتر است کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده‌اند، خرمالو نخورند یا در مصرف آن محتاط باشند.

 

تاریخچه

خرمالو در قرن هفدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود ۳۰۰۰ گونه‌ مختلف از این میوه وجود دارد. خرمالو در قرن 7 میلادی به ژاپن و در قرن 14 میلادی به کره راه یافت، در اوایل قرن 17 به جامعه اروپایی معرفی گردید و در پایان قرن 19 خرمالو در سرتاسر جهان شناخته شده بود و در بسیاری کشورها مورد توجه قرار گرفت.

 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها