نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در رشد مو

خوراک مو را جدی بگیرید!
تحریریه تولینک

كمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن، موجب ضعیف شدن ساقه مو و کند شدن روند رشد مو می‌شود. خوشبختانه این مشكلات با تغذيه صحيح قابل درمان هستند. مواد غذايي مورد نیاز براي رشد مو عبارت‌اند از: ويتامين A، ويتامين‌هاي گروه B، ويتامين C، مس، آهن، روي(زینک) و آب. توجه به این ویتامین‌ها و گنجاندن آن در رژیم غذایی باعث افزایش رشد، و جلوگیری از مشکلات ریزش مو می‌شود.

آنتی اکسیدان چیست و چه تاثیری در سلامت مو دارد؟

آنتي اكسيدان‌ها عناصري هستند كه از بدن در برابر بيماري‌ها و پيري زودرس محافظت مي‌كند. همچنین موجب کاهش بيماري‌هاي مزمن از جمله بيماري‌هاي قلبي و سرطان و... می‌شوند. به سيستم پيچيده دفاعي در بدن كه ويتامين‌ها، مواد معدني، اسيدهاي آمينه و آنزيم‌ها نقش اصلی را در آن بازي مي‌كنند، آنتي اكسيدان می‌گویند. آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو دارد که در این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

آنتي اكسيدان‌هاي موثر در سلامت مو:

ویتامین A و سلامت سلول مو

نوعي ويتامين محلول در چربي است؛  این ویتامین همچنین یک عنصر ضروري براي رشد استخوان، دندان و ايجاد باروري است. ویتامین آ، نوعي آنتي اكسيدان است كه در سلامت سلول و بافت بدن از جمله مو و پوست سر نقش اساسي دارد.

سلول مو

كمبود اين ويتامين منجر به ريزش مو و ایجاد شوره سر مي‌شود. متوسط ميزان نياز روزانه بدن به اين ويتامين براي بزرگسالان، 5000 واحد است.  منابع گياهي این ویتامین ميوه هاي زرد، نارنجي و سبزيجات سبز تيره و منابع حيواني آن جگر، روغن ماهي، تخم مرغ و شير هستند. 

ویتامینB و تامین اکسیژن مو

ويتامين B12،B6 و فوليك اسيد مواد حياتي در توليد هموگلوبين هستند. نقش هموگلوبين اكسيژن‌رسانی از ريه‌ها به بافت‌هاي بدن از جمله مو است. موهاي سالم و مستحکم، وابسته به خون‌رساني کافی و اكسيژن‌ هستند. كمبود این ويتامين باعث كاهش خون‌رساني و اكسيژن رساني به مو می‌شود، در نتیجه ساقه مو آسيب می‌بیند، رشد آن كند می‌شود و موخره افزایش می‌یابد.

ضعف ساقه مو

ميزان نياز روزانه ويتامينB6، دو ميلي‌گرم و ویتامین B12 شش میکروگرم براي بزرگسالان است. منابع ويتامينB6: غذاهاي حاوي پروتئين از جمله مرغ، ماهي، جگر و سويا و دانه‌هاي گياهي و منابع ويتامينB12: مواد غذايي حيواني از جمله گوشت، ماهي، مرغ، تخم مرغ، شير و ساير فرآورده‌هاي لبني هستند. 

ویتامین c و افزایش استحکام مو

نوعي آنتي اكسيدان مهم که كمبود آن باعث ريشه‌ريشه شدن و شكنندگي مو مي‌شود، ویتامین C است. این ويتامين در توليد كلاژن كه براي نگه‌داري بافت‌ها در كنار هم از جمله بافت مو  لازم است، نقش مهمی دارد.

استحکام مو

ميزان نياز روزانه ويتامين C، شصت ميلي‌گرم است.( افراد سيگاري دو برابر افراد غير سيگاري به اين ويتامين نياز دارند). منابع ويتامين C: مركبات، توت، خربزه، فلفل، سبزيجات با برگ تيره، سيب زميني و گوجه فرنگي هستنذ. 

سلنيوم و کاهش سفیدی مو

سفید شدن مو

سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان ضروري است كه كمبود آن باعث ريزش مو، سفيد شدن و شكنندگي موها مي‌شود و ميزان نياز روزانه آن 66 ميكروگرم است. منابع سلنيوم: غلات، جگر، نان كامل، تن ماهي، پياز، گوجه فرنگي و كلم بروكلی هستند. 

روي و کاهش ریزش و شوره مو

شوره سر

روي در تشكيل استخوان، ترميم زخم، توليد پروتئين و توليد انسولين كه ماده ضروري در متابوليسم كربوهيدرات‌ها است، نقش اساسي دارد. كمبود روي غالباً با شوره سر و ريزش مو همراه است.

منابع روی: منابع حيواني، غذاهاي دريايي، حبوبات و غلات هستند. 

مقاله های مرتبط

متن دیدگاه

دیدگاه ها